Ajankohtaista Foorumit Chatty Chatty Valkoinen Rasta? Re: Valkoinen Rasta?

Nimetön
Ras Shemi wrote:
Ja tuo puhe yliluonnollisestakin särähtää mun korvaani. Jos tuohon lähdetään, näen että Luoja on ylin luonnollinen ja ylin viittaa vain korkeimpaan asemaan, ei omien lainalaisuuksien sivuuttamiseen. Väittäisin jopa että kokemus Luojasta ja ylipäätään pyhästä on Rastalla jotain, joka on hyvinkin luontevaa, eikä suinkaan yliluonnollista.

Jaan Kaplinskilla on erittäin hieno essee, jossa hän käsittelee erityisesti alkuperäiskansojen käsitystä pyhästä, ja sen vaikutuksesta ekologiaan. Käytännössä hän siis kirjoittaa siitä, kuinka vasta pyhän käsitteen vesittyminen on mahdollistanut ihmiskunnalle ekologisen riiston ja luonnontuhoamisen. En muista missä kokoelmassa kyseinen essee on, eikä sitä ole minulla tällä hetkellä kirjahyllyssä, mutta uskon että voisit pitää siitä.

Minulle tuli tuosta Kosmoksen haastattelusta taas mieleen, että kun aina puhutaan tästä luonnollisemmasta elämästä, ei useinkaan oteta huomioon, että jo eri vedenjakajilla luonnollisen elämän lähtökohdat voivat olla täysin erilaiset. Puhumattakaan siitä että sovelletaan toiselta puolelta maapalloa tuotuja ”luonnollisuuden” oppeja esimerkiksi Suomessa. Jostain syystähän Tiibetin vuorilla buddhalaiset syövät ilomielin lihaa, kun se taas otollisimilla alueilla on enemmän tai vähemmän ”kielletty”. Pentti Linkolan Katsaus kasvissyöntiin -esseessä on vinhaa perää tähänkin liittyen. Itse nostettu kala tai kunnioitettavasti murhattu pienriista on ainakin minulle tuhatkertaa mieluisampaa ruokaa kuin bolivialainen quinoa. Suomessa kasvatettu quinoahan onkin sitten asia erikseen ;)

Ras Shemi wrote:
Näkisin sen jopa jokseenkin päinvastoin, vasta paikoilleen asettuminen mahdollistaa haahuilun hylkäämisen ja siten kehitykseen keskittymisen.

Tästä tuli mieleen Gary Snyderin sanat (vapaasti suomennettuna) ”Löydä paikkasi tällä planeetalla, asetu aloillesi ja kanna vastuusi sieltä käsin.” Hienosti sanottu.