Ajankohtaista Foorumit Chatty Chatty Valkoinen Rasta? Re: Valkoinen Rasta?

Nimetön
Ras Shemi wrote:
Saatat hyvinkin olla oikeassa, voisin tykätä viittaamastasi kirjoituksesta. Jos muistat mistä oli kyse ja mistä kirjoituksen saa, vinkkaa vaan.

Jaan Kaplinskin (suomennettu) teos josta tuo mainitsemani essee löytyy on nimeltään Olemisen avara hiljaisuus: Esseita ihmisestä, luonnosta, runoudesta. (ISBN 951-1-06748-6). Löytyy ainakin useimmista Pirkanmaan kirjastoista. Aika usein sitä myös näkee divareissa, omani olen ostanut jollain parilla eurolla. Jos sen löytäminen koituu ylivoimaiseksi, voin myös lainata omani vaikka postitse, kunhan saan kirjan takaisin ystävältäni.

Ras Shemi wrote:
Ja tuonkin kirjoitettuani totean, että myös ’luonnolliselle’ on perusteltu paikkansa monessa kohtaa. Mietitään vaikkapa ihmisen ihoa, kaikessa huikeudessaan se on suurin aistinelimemme. Monet pitävät sitä hyvänä toistuvasti sivelemällä siihen erilaisia petrokemian tuotteita. Ei se ole luonnollista, että ihon kautta sisäistetään pitkälle prosessoituja fossiileja. Joillekin se tosiaan voi olla luontevaa (opitun käyttäytymismallin pohjalta), muttei silloinkaan luonnollista. Ja samaa on syytä toki pohtia muissakin kohdin kun jotain sisäistetään.

Erittäin tärkeäksi koen tämän kuuloaistin (hiljaisuus ja linnunlaulu, ah!) kohdalla. Monethan tärvelevät kuulonsa kuuntelemalla milloin mitäkin täysin ’epäluonnollista’ sähköisesti tuotettua / toistettua dubimölyä, vieläpä usein vielä täysin ’luonnottomalla’ äänenpaineella ;)

Ras Shemi wrote:
Useimmiten kait luonnollisuuden korostamisessa on kyse vallitsevan yhteiskunnan luonnonvastaisuuden-kapinallisuuden esiintuominen. Jos se vaatii ulkomailta tuotuja ”luonnollisuuden oppeja”, kuinka tarpeellisia ne ovatkaan!

Näin sen varmasti menee. Itse olen vain kovin usein harmistunut kun niin suuri osa tuttavapiiristäni kokee nimenomaan jotkut Afrikasta tänne kuskatut pähkinäöljyt tai eksoottiset kasvisruoat oman ’luonnollisuutensa’ perustana. Harmistunut lähinnä näiden ideoiden ekologisista seuraksista. Noh, kuskataanhan sitä paljon muutakin.

Markus 7 wrote:
Ei se mitä suuhus pistät, vaan se mitä suustas päästät.

Eiköhän tässä ole se paljon puhuttu kaikkien uskontojen ydinsanoma.